Președintele ucrainean Volodimir Zelenski a comparat livrarea primelor avioane de luptă F-16, așteptate să zboare în această vară în Ucraina, cu tancurile Abrams pe care Ucraina le-a primit de la SUA toamna trecută, relatează Business Insider.
Avioanele de luptă F-16 furnizate de Occident sunt în drum spre Ucraina și urmează să înceapă misiunile de zbor spre sfârșitul verii.
Totuși, este foarte posibil ca acestea să nu fie suficiente pentru a face diferența pe câmpul de luptă, a sugerat președintele ucrainean Volodimir Zelenski în cadrul unei discuții din această săptămână privind nevoile Ucrainei. Cu acest prilej, el a comparat livrarea acestor avioane cu cea a tancurilor Abrams fabricate în SUA pe care Ucraina le-a primit toamna trecută.
Când moderatorul Fox News, Bret Baier, l-a întrebat pe Zelenski, la Reagan Institute, dacă cele 31 de tancuri Abrams trimise în Ucraina în timp ce contraofensiva se poticnea au făcut vreo diferență, liderul ucrainean a răspuns: „Nu sunt sigur că un atare număr de tancuri poate schimba situația pe câmpul de luptă”.
Vorbind la Washington, DC, miercuri, în timp ce summitul NATO era în curs de desfășurare, el a spus: „Este precum dialogul despre F-16″, adăugând că utilitatea acestora se rezumă, într-un fel, la cantitate și sincronizare.
„Întotdeauna așteptăm, așa cum mă aștepta mama pe mine după școală”, a subliniat Zelenski. „Este la fel, doar că este ceva mult mai serios”.
„Problema cu F-16”, a precizat președintele ucrainean, „este numărul și termenele”.
Președintele ucrainean a remarcat că, având în vedere că Rusia operează un număr atât de mare avioane de luptă „pe teritoriul Ucrainei”, un număr mic de F-16 nu ar putea face vreo diferență.
„Chiar dacă vom avea 50, e mai nimic. Ei au 300. Pentru că ne apărăm, avem nevoie de 128″, a spus el, adăugând că, dacă Ucraina are mult mai puțin de atât, nu se va putea „compara cu ei pe cer”. „Va fi dificil”, a subliniat el.
De ce Zelenski a comparat avioanele F-16 cu tancurile Abrams
După cum a remarcat Zelensky, îngrijorările sale cu privire la numărul de avioane F-16 care sosesc în Ucraina și la momentul în care sunt făcute aceste livrări reflectă conversațiile despre tancurile Abrams furnizate de SUA, care au sosit în Ucraina toamna trecută. SUA au trimis doar 31 de M1A1 Abrams în total, iar acestea au fost livrate în Ucraina la câteva luni după tancurile britanice și germane.
Abrams este recunoscut ca un „ucigaș de tancuri” și celebrat pentru letalitatea și blindajul greu. Are o reputație de temut, în special având în vedere reușitele sale în Războiul din Golf la începutul anilor 1990. Experții în apărare și foștii operatori de tancuri au lăudat capacitățile tancurilor Abrams, observând că sunt cu mult superioare oricărui tanc rusesc.
Totuși Abrams nu a reușit să ducă bătăliile pentru care a fost creat pe câmpul de luptă din Ucraina, unde atacurile masive cu blindate nu au fost o opțiune, în timp ce înfruntarea directă între tancuri este neobișnuită. Totodată, aceste tancuri se confruntă cu amenințări din partea dronelor, armelor antitanc și minelor, în timp ce sunt o țintă de mare valoare disponibilă doar în număr limitat.
Prin comparație, Ucraina a primit aproximativ 300 de vehicule de luptă pentru infanterie Bradley fabricate în SUA, de aproape 10 ori numărul de Abrams.
Comentariile lui Zelenski au urmat anunțului secretarului de stat al SUA, Antony Blinken, miercuri, precum că primul transfer de avioane de vânătoare F-16 către Ucraina — dinspre Danemarca și Țările de Jos — este în curs.
„Acele avioane vor zbura pe cerul Ucrainei în această vară pentru a ne asigura că Ucraina poate continua să se apere eficient împotriva agresiunii ruse”, a spus el la forumul public al NATO.
Un proces îndelungat
Sosirea avioanelor de generația a patra va fi importantă pentru Ucraina, venind ca îmbunătățire a puterii aeriene din era sovietică a Kievului. Totuși au apărut întrebări cu privire la cât de utile se vor dovedi aceste avioane de vânătoare pe câmpul de luptă, precum și dacă vor fi suficiente avioane și piloți antrenați pentru a conta. Totodată, au existat îngrijorări că ar putea sosi mult prea târziu, spre deosebire de un moment în care Ucraina ar fi avut cea mai mare nevoie de ele.
Occidentul a atribuit logisticii complicate parcursul lung de a aduce F-16 în Ucraina.
„Problema este că în ceea ce privește avioanele F-16, nu este atât de simplu precum a obține avioanele și a le preda. Avioanele trebuie să fie reconfigurate de la diferitele forțe aeriene de la care provin pentru a le face potrivite și utilizabile pentru forțele aeriene ucrainene”, le-a spus un oficial NATO reporterilor la un briefing de joi, în marja summitului.
Oficialul a menționat, totodată, aspecte precum instruirea, logistica și capacitățile necesare pentru operarea și protejarea aerodromurilor, explicând că procesul întins pe un an de achiziție și livrare a acestor avioane de luptă a fost „de fapt unul destul de bun”.
„Dacă analizezi un astfel de program, în general, chiar și [când o] țară aliată în condiții de pace preia o nouă structură de zbor precum aceasta, e posibil să dureze mult, mult mai mult pentru a pune totul la punct”, a spus oficialul.
Într-un apel cu presa de joi, consilierul pentru securitate națională de la Casa Albă, Jake Sullivan, a recunoscut că „perioada accelerată” pentru ca avioanele F-16 să fie operaționale în Ucraina a fost considerabilă, dar a adăugat că avioanele ar trebui să aibă un impact. pe termen scurt și să ofere Ucrainei capacitatea de a lua înapoi din teritoriul ocupat în prezent de Rusia.
Sursă știre expresspress.ro