China a pierdut într-un incendiu portavionul Minsk. Îl cumpărase de la Rusia. Starea proastă a navei și circumstanțele periculoase rezultate din neglijarea prelungită au fost cel mai probabil factori cruciali care au declanșat incendiul.
China a pierdut într-un incendiu portavionul Minsk. Îl cumpărase de la Rusia, ca rival al navelor SUA.
Portavionul rusesc Minsk, având în spate o istorie a Războiului Rece, a fost distrus într-un incendiu, în China, la 16 august.
Imagini dramatice înfățișând un incendiu major pe fostul portavion sovietic din clasa Kiev – Minsk, ce se afla de ani de zile într-o lagună artificială în apropierea râului Yangțî din China, au fost postate pe rețelele de socializare.
China a pierdut într-un incendiu portavionul Minsk. Îl cumpărase de la Rusia, ca rival al navelor SUA
Potrivit unor surse locale, incendiul a izbucnit la 16 august, în timp ce vechiul portavion era demontat pentru renovare în Parcul științific și tehnologic Su-Xi-Tong.
Brigada de pompieri Su-Xi-Tong nu a raportat victime. Autoritățile investighează cauza incendiului.
Un videoclip cu dronă care a apărut pe 17 august arată că, deși intensitatea incendiului a scăzut, suprastructura navei a suferit daune considerabile.
Incendiul nu este complet surprinzător pentru experți. O companie chineză a achiziționat portavionul, care în cele din urmă a fost abandonat în lagună, situație pe care mulți au văzut-o ca un dezastru în devenire.
Starea proastă a navei și circumstanțele periculoase rezultate din neglijarea prelungită au fost cel mai probabil factori cruciali care au declanșat incendiul.
Portavionul Mnsk din epoca sovietică, un „crucișător de aviație” din clasa Kiev, a avut o existență tumultuoasă, evoluând de la un „star” naval din epoca Războiului Rece la o relicvă, potrivit Eurasian Times.
Construit în 1978 ca rival al portavionelor Marinei SUA, Minsk a fost numit după capitala Belarusului, simbolizând tehnologia avansată sovietică într-o perioadă de intensă rivalitate geopolitică.
Distinse de portavioanele convenționale, navele din clasa Kiev au fost clasificate drept „crucișătoare grele de aviație”, combinând rolurile unui portavion cu cele ale unui crucișător.
Acest design unic le diferențiază de portavioanele SUA și ale aliaților săi din NATO.
Kiev, liderul clasei, a fost lansat în 1975, urmat de Minsk în 1978, Novorossisk în 1982 și Baku în 1987.
Aceste nave au fost construite la șantierul naval Mikolaiv din Ucraina, singurul producător de nave de război de suprafață mare al URSS.
Transportatoarele din clasa Kiev erau nave înarmate cu opt rachete antinavă SS-N-12 „Sandbox” capabile să livreze fie un focos nuclear de 250 de kilotone.
Minsk, Kiev și Novorossisk au fost echipate cu două lansatoare de rachete sol-aer SA-N-3, care au oferit capacități defensive substanțiale împotriva amenințărilor aeriene.
După prăbușirea Uniunii Sovietice, Marina rusă a moștenit portavioanele din clasa Kiev, dar s-a confruntat cu provocări operaționale și de întreținere semnificative.
Nava soră a lui Minsk, Novorossisk, a suferit un incendiu major în sala mașinilor în 1993, evidențiind dificultățile de a susține aceste nave vechi.
La mijlocul anilor 1990, soarta portavioanelor din clasa Kiev a luat o întorsătură dramatică. Minsk și Novorossisk au fost vândute pentru casare, inițial îndreptându-se spre Coreea de Sud.
Între timp, Baku a fost vândut în India în 2004 și, după reparații și modificări extinse, a intrat în serviciul Marinei Indiene sub numele de INS Vikramaditya în 2013.
Novorossisk a fost în cele din urmă dezmembrat în Coreea de Sud, dar, în urma unor proteste, a fost cumpărat de o companie chineză. Un grup de antreprenori chinezi a intervenit, salvând Minsk de la casare și reutilizandu-l ca piesa centrală a Minsk World, un parc tematic deschis în 2000.
Parcul a prezentat o combinație de avioane sovietice și chineze scoase din funcțiune, dispuse pe puntea transportatorului. Din păcate, Minsk World s-a confruntat cu dificultăți financiare și a dat faliment în 2006, ceea ce a dus la recuperarea terenului parcului de către Guvernul chinez.
La sfârșitul anilor 2010, Minsk, aflat în deteriorare, a fost mutat la 50 de mile nord-vest de Shanghai. În ciuda planurilor inițiale de a reînvia conceptul de parc tematic, nava a căzut în paragină.
A devenit un loc popular pentru exploratorii urbani care s-au aventurat la bordul navei din ce în ce mai neglijate, atrași de semnificația sa istorică și de atracția fostei sale măreții.
În ianuarie anul acesta, oficialii din orașul Nantong din apropiere au anunțat planuri de a reabilita nava și de a o transforma într-un „centru național de educație științifică a apărării”.
Dar nava a căzut pradă, în cele din urmă, neglijenței antreprenorilor.
Sursă știre expresspress.ro